English text ENNorsk tekst NO
Relaterte artikler:
F205: Hvordan en liten høyttaler setter ny standard for lyd
Kan en liten høyttaler bli like bra som en stor
En ny standard for lyd.
Liten størrelse, virker i vanlige rom, med en lydkvalitet så mye bedre at det utgjør en reell forskjell.
Dette er fremtidens lyd.
Lyden
F205 er eksakt, presis, analytisk.
Klarhet og separasjon er slik at du hører hvert enkelt instrument adskilt fra de andre.
Dynamiske transienter gir perkussive instrumenter som trommer livaktig og realistisk lyd.
Oppløsning og detaljer i øvre del av frekvensregisteret setter ny standard, og lyden er jevn og ren selv ved veldig høyt lydnivå.
Lydbildet blir 3-dimensjonalt med full dybde, og instrumenter fremstår som virkelige objekter med fysisk størrelse. Selv om rommet ditt ikke er helt perfekt, så kan du oppnå noe av denne magien.
Denne lyden gjør det veldig engasjerende å høre på musikk, en blir på en måte avhengig.
Slik virker det
Nesten normal
F205 er en gulvstående, ganske liten, passiv høyttaler.
Den spiller ikke bass, og den har et optimalisert spredningsmønster for lyden.
Den kan spille høyt nok for livekonsert i stua, og samtidig levere finesse og presisjon.
Bruk en god effektforsterker, en som kan takle 4 ohms last uten problemer, og har nok effekt hvis du vil spille høyt.
F205 må ha aktiv deling og separat bassystem. Dette er integrert i våre lydsystem løsninger. Eller du kan bruke andre alternativer - en standard AV-receiver/prosessor med sub utgang løser delingen, hvis du allerede har subwoofere så kan disse brukes sammen med F205.
Spredningsmønster gjør forskjellen
Lyden fokuseres mot området der en lytter fra, akkurat bredt nok til å dekke det meste av rommet, slik at lyden er tonalt lik når du beveger deg rundt foran høyttalerene, mens spredning mot sidene og bakover fra høyttaleren er dempet.
Dette minimerer refleksjoner fra flater nær høyttaleren, slik at høyttaleren blir mindre påvirket av plassering og lyden får bedre klarhet og romlig lokalisering av instrumenter i lydbildet.
Samlet lydenergi fra høyttaleren er lavere for samme lydnivå i lytteposisjonen, som igjen betyr at det er mindre lyd som kan reflekteres mellom flater i rommer. Dette reduserer romakustikkens innvirkning på lydkvaliteten. En bonus er at dette også reduserer lydnivået utenfor lytterommet.
Tonal balanse kan oppfattes som lysere sammenlugnet med en tradisjonell høyttaler, og dette skyldes mindre farging og energi fra romrefleksjoner i nedre mellomtone. Tonal balanse kan justeres med equaliser.
Separat bassystem
Bass håndteres med separate subwoofere. Dette er fordelaktig både for mellomtone og bass, fordi delene kan nå designes og plasseres optimalt for det frekvensområdet de dekker.
Separat bassystem gir fleksibilitet. Bassystem velges i forhold til romstørrelse og preferanser, og kan også oppgraderes hvis behov eller ønske om bass melder seg. De større Compact Horn modellene kan stables med flere enheter for å gi nok kapasitet for livekonsert i større rom, det eneste som begrenser er budsjettet.
T6-A Compact Horn subwooferen med integrert forsterker gjør F205 til et aktivt høyttalersystem. Forsterkeren i subwooferen med 2 forsterkerkanaler og DSP håndterer deling og prosessering av lyden og driver både subwooferen og F205.
Teknologi
Det er helheten som gjør resultatet. Alt må stemme, det nytter ikke å implementere et par smarte løsninger for å løse ett eller to problemer, og så lage resten middelmådig.
Nøkkelen til dynamikk og realisme er kontroll på lydspredningen og tilstrekkelig kapasitet. Med tradisjonell teknologi så krever det store høyttalere. Men det kan også løses i lite fysisk format, med de rette løsningene. Slik som i F205.
Spredningskontrollen oppnås med horn for høyere frekvenser, og akustiske porter på siden av kabinettet nedover i mellomtonen.
Delingen er en kombinasjon av aktiv og passiv. Avskjæring nederst er implementert aktivt ved 120Hz, der bassystemet overtar. Denne delingen gjøres slik at det oppnås flat fase og ingen tidsfeil i det viktige øvre bassområdet.
Deling mellom mellomtone og diskant er passiv, med ekstremt skarp avskjæring og kontrollert fase og oppførsel i tid. Det betyr at det aldri kommer lyd fra forskjellige høyttalerelementer til forskjellig tid i samme frekvensområde, og dette har stor betydning for opplevd lydbilde og oppløsning.
Det er valg av parametere og egenskaper for driverene som utgjør veldig mye av lyden i F205. HF driveren som står i hornet er en mellomstor AMT, denne har eksepsjonelt lav forvrengning og passende kapasitet. LF driverene har veldig god transientgjengivelse og høy kapasitet lydtrykksmessig, samt at de dekker sitt område helt uten resonanser fra membran og andre bevegelige deler. Dette er mulig fordi de ikke skal spille bass, og de skal bare virke opp til 1700Hz der HF-seksjonen overtar.
Lyd fra baksiden av elementene filtreres akustisk inni kabinettet, og kommer ut gjennom hullene på siden. Denne lyden, kombinert med lyden fra framsiden, lager spredningskontrollen nedover i mellomtone og øvre bassområde. For å få til dette er det tre kammer inni, med fire forskjellige typer akustisk dempemateriale, det er akustiske porter inni kabinettet. Spredningen blir gradvis bredere nedover i frekvens, som en vanlig stor høyttaler, bare litt smalere slik at det sendes mindre lyd bakover og ut til sidene. Foran høyttaleren, i retning mot der en sitter og lytter, er spredningen jevn.
AMT driver i horn er den ultimate løsningen for høyere frekvenser. Transparens og luft i toppen som en bånddiskant, og samtidig mye mindre forvrengning og høyere lydtrykkskapasitet.
Hornet med AMT-driveren er designet for veldig definert spredning, der det skal være jevnt over et stort område fremover i rommet der en lytter, og skarp avskjæring utenfor, og hele frekvensområdet fra 1700Hz til topps skal være med. Horn kan også brukes for resten av frekvensområdet nedover, men da blir høyttaleren veldig stor, med dimensjoner i størrelsesorden bredde opp mot 1 meter.
Utvikling av en slik høyttaler er en kombinasjon av kunst og vitenskap.
Justerbar sokkel kan leveres som opsjon.
Spesifikasjoner