Store høyttalere låter bedre. De har mer og bedre bass, mere kapasitet til å spille høyt, og – som mange overraskende erfarer – de låter bedre også på lavt lydvolum.
Hvorfor er det slik, og er det mulig å få til mye av det samme i en liten høyttaler?
Parametere som karakteriserer en stor høyttaler
Stor og kraftfull lyd – slagkraft, taktilt – vi føler lyden på kroppen, eksplosiv transientgjengivelse – trommer er som på konsert, realisme, lydnivå som på live konsert når vi vil ha det.
Og når vi skrur ned lydvolumet, så beholder lyden mye av denne karakteren av realisme og kropp.
Dette handler om kapasitet, lydfelt og spredningsmønster. Det har med størrelse på lydkilden i forhold til bølgelengden. En stor høyttaler er bedre rett og slett fordi den er stor.
Skikkelig bass krever størrelse, det har de fleste lydentusiaster erfart. Små, kompakte høyttalere som på papiret lover ekstrem dypbass virker ikke i praksis.
Men de viktigste forskjellene er i området fra øvre bass og opp i mellomtonen, der instrumentene får kropp og realisme. Faktisk så kan en greie seg med ganske små subwoofere for den dypeste bassen, hvis mellomtonen gjengis med bra membranareal.
Rent teknisk så er det intensitet i lydfeltet og spredningskontroll som blir bedre når høyttaleren er stor. Intensiteten påvirker hvor kraftfull lyden oppfattes for et gitt lydvolum, mens spredning har betydning for klarhet, begge deler påvirker realisme og kropp for instrumenter og lyder.
Med en større hornhøyttaler er det mulig å få til veldig god klarhet samtidig som romklang bidrar til å gi lyden størrelse og liv. Kontrollert og begrenset spredning gjør at veldig tidlige refleksjoner dør ut fort – det gir klarhet, mens det sendes mer lydenergi bakover i rommet som gir kraftigere sene refleksjoner – mer liv og rom. Store panelhøyttalere har mye av det samme.
Kapasitet – hvor høyt en høyttaler kan spille – har mye større betydning enn mange er klar over. Selv ved moderat lydnivå vil en typisk liten hifihøyttaler begynne å komprimere transienter nedover i mellomtonen. Små høyttalere som kan gjengi bass får dårlig kapasitet, dette er fysisk betinget. Slik at selv om kapasitet i seg selv ikke henger sammen med størrelse, så er det ikke mulig å lage en liten høyttaler med dyp bass og samtidig stor kapasitet.
Hvorfor vil vi ha en liten høyttaler
Store høyttalere er arti også estetisk – det er imponerende med noe stort og ruvende, som utstråler en slags soliditet og kraft, selv uten lyd.
Likevel er det tiltalende med noe som er mer elegant, tar mindre plass, mer diskret. Da er det lettere å få til en smakfull innredning der lydanlegget er synlig uten å dominere.
For mange er det helt uaktuelt med store høyttalere, fordi de tar opp for mye plass og er for dominerende.
Store høyttalere blir også dyrere rett og slett fordi de er store – dyre å transportere, dyrere å bygge.
Det er ikke vanskelig å finne små høyttalere i butikken, de fleste du finner er jo faktisk små. Hadde bare lyden vært like bra.
Liten høyttaler med stor lyd
Mye av dette er mulig å få til i en liten høyttaler.
Fullskala lyd blir det ikke, men hvis en senker lydnivået bare litt, så kan det bli ganske bra. Kort lytteavstand, gjerne lite rom, hjelper også.
Oppskriften for en liten høyttaler med engasjerende og spennende lyd:
- Separat bassystem
- Dimensjonere for tilstrekkelig kapasitet
- Transientgjengivelse
- Kontrollere spredningen
En slik høyttaler blir litt forskjellig fra en enkel, firkantet boks.
Med separat bassystem blir det flere høyttalere, men også bedre fleksibilitet i forhold til plassering og interiør. Og det løser problemet med spredningskontroll ved lave frekvenser, der dette er vanskelig å få til.
Fasong og utseende blir til innenfor rammer bestemt av teknisk løsning for å ordne spredningskontroll.
Kapasitet og transientgjengivelse er mye lettere å få til når den lille høyttaleren ikke skal spille bass.
C2 høyttaleren fra 90-tallet er et eksempel på en liten høyttaler. En 14cm driver dekker mellomtone og ned til 150Hz, hele nedre del av kabinettet er en slags subwoofer med to 17cm drivere montert inni. Hvis denne nederste delen fjernes – fordi bassen ordnes mye bedre med et eksternt bassystem – blir høyttaleren liten.
Dessverre så mangler det helt essensielle lydmessige egenskaper for å få til den engasjerende og levende lyden, den låter flott og fint og smooth, men mangler spark i transientene og kraft nedover i mellomtonen. Spredningen er bred.
Dette skyldes valg av drivere – denne mellomtonen har feil sort motorsystem for å få til spenstig og levende transientgjengivelse. Dette er ikke en designfeil, det er et resultat av valg som er gjort i forhold til den lyden høyttaleren skulle ha. 99% av høyttalere du finner i en butikk er laget etter dette lydidealet.
F1 er noe helt annet. Her er det smekk og spenst og liv, ned til rundt 60Hz der den ruller av. Kapasitet er tilstrekkelig for fullt lydnivå i et lite rom. Spredningen er ganske bred nedover i frekvens, diskanthornet gir kontrollert og presis spredning i øvre mellomtone og diskant. Men denne høyttaleren er ikke så liten.
F2 har en litt annen lydkarakter, og det større hornet gir bedre spredningskontroll lenger ned i frekvens. Her får du et presist tredimensjonalt lydbilde med realistiske proporsjoner, og i praksis ubegrenset kapasitet, det låter aldri anstrengt uansett hvor høyt det spilles. Men F2 er definitivt ikke en liten høyttaler.
V6 er en veldig liten Compact Horn subwoofer. To slike passer bra som bassystem for den lille høyttaleren. De tar liten plass og er fleksible med hensyn til plassering.
Da trenger vi en liten høyttaler som kan spille fra rundt 120Hz og oppover. Som er litt som en F2 som ikke kan spille veldig høyt.
Nytte
Denne lille høyttaleren vil koste mer enn de fleste ser for seg å bruke på lyd, og det følger med en historie om lydmessige kompromisser; kan ikke spille høyt.
En liten høyttaler med kurante spesifikasjoner som spiller fra 120hz kan fås for omtrent det en tank bensin koster. Du kan få en høyttaler med jevn frekvensrespons og jevn spredning, som riktignok ikke kan spille høyt, men det var jo litt av poenget her – den trenger ikke spille høyt. Dette kan kjøpes i hvilken som helst butikk, rett fra lager, enkelt og raskt. På papiret kan det være vanskelig å se hva som kan bli så veldig mye bedre.
Alle kan høre at lyden er forskjellig, men hva utgjør dette i praksis når en hører på musikk eller ser en dokumentarfilm.
Det er ofte slik, at først når en mister noe en tar for gitt, så melder savnet seg. Slik at om du har god og engasjerende lyd hjemme, og kommer på besøk hos noen, så legger du med en gang merke til at her mangler det noe essensielt. Da skjønner du at lydkvalitet har avgjørende betydning for opplevelsen.
Dette handler om mye mer enn klarere og mer tydelig dialog i filmer, eller flere detaljer fra favorittmusikken.