Kvålsvoll Design Audio Forum

EnglishEnglish text EN    NorskNorsk text NO
Please or Register to create posts and topics.

Mediarommet "Den Moderate Kino"

Mediarommet med filmoppsettet heter Den Moderate Kino. Her har det står det et 7-kanal oppsett med F1 hoveht, S1.2 surroundht, C1 senter og bassystem med 4x Compact Horn subwoofere.

Dette rommet er ordnet akustisk på enkelt vis. I taket er det montert nedsenkede 5cm Rockfon plater, bakvegg med 5cm rockfon plater på midtseksjonen, 2x 120x60cm 20cm tykke absorbenter i hjørnene bak.

Lydmessig så er dette rommet forskjellig fra Rom2 på den måten at det oppleves som en traumatisk forverring om du hører på musikk i Rom2, og flytter deg inn hit.

Lyden er ganske stor, bredere og større enn i Rom2, og fyller rommet på en slik måte at mange tror surroundhøyttalerene bidrar. Men sammenhengen er ikke den samme, og separasjonen mellom instrumentets direktelyd og romlyden fra opptaket er mye dårligere.

Et eksperiment med F105 viser forskjellen på disse rommene veldig godt. I Rom2 er det et holografisk tredimensjonalt landskap med instrumenter og lyder, mens i mediarommet så kollapser alt dette til et diffust og flatt tåkebilde. Dette rommer krever høyttalere med mye skarpere og definert spredning, noe med horn.

Men film virker godt her. Akustikken er godt nok dempet til at det kan spilles på fullt volum, bassystemet har noenlunde kapasitet og er satt opp med ganske tørr bass, og har en herlig gufs helt nederst i dypbassen.

Dempingen i taket med nedsenkede 5cm Rockfon plater er enkelt å gjennomføre i eksisterende rom, og fungerer bra. Platene er fordelt utover hele taket, og det er åpne felt mellom og på siden av platene.

Dette akustikktiltaket tar ned refleksjonsnivået i rommet til et akseptabelt nivå, uten at det blir for tungt lydmessig, selv om det brukes tynne 5cm plater.

Bakveggen er dempet med 5cm Rockfon plater, for reduksjon av tidlig (1. refleksjon) refleksjon fra bakveggen.

Absorbentene i hjørnet bak hadde jeg til overs fra Rom2. Det var behov for noe som tar ned tidlige refleksjoner i diskanten bak i hjørnene, og disse ordner dette - ene veggen suger nå opp all lyd, og da har det ingen betydning at andre flaten i hjørnet er ubehandlet. De demper jo også litt resonans nedover i mellomtonen, men effekten er ganske minimal med såpass lite areal.

Litt om lyden og hvordan dette fungerer i praksis.

Høyttalersystemet med F1 høyttalerene, C1 senteren, S1.2 surround og bassystemet er det som gjør dette bra på alt av film og tv. Realisme og dynamikk, alt låter veldig naturlig.

På film er det naturlig å spille på fullt volum 0dB, men utpå kvelden og på serier fungerer det også veldig bra på lavt volum.

Om jeg skulle oppgradert noe nå, så måtte det bli mer kapasitet i bassen - få mer impact i dypbassen, få litt mer punch i øvre bass. Men det haster ikke.

Rommet brukes mest til diverse filmer og klipp fra nettet, serier, og en og annen film. Gjerne på lavt volum, det blir ikke så ofte jeg ser en film på dagen på fullt pådrag. Men skikkelig lyd løfter opplevelsen til et annet nivå, selv på lavt volum. Ingen soundbar, eller vanlige små hifi høyttalere, kan levere noe som kommer i nærheten.

Filmlyd med full dynamikk og fullfrekvent gjengivelse er noe helt annet enn et vanlig surroundanlegg du kjøper på den lokale butikken.

Jeg setter på en serie, første del av "Broen". Flott lyd, med surround, det er til og med dypbass. Volum på -10dB passer, hvis en vil ha det litt høyt. Høyere, så blir dialogen for kraftig, dette er ikke mikset for høyt volum, det er laget for soundbar og tv-lyd. Volum på -30dB fungerer veldig bra på dette, og da sjenerer det ingen. Alt er tydelig, selv bassen kommer godt fram.

Så setter jeg på en scene fra filmen "Inception". Volum opp på 0dB.

Dette er noe helt annet. Det er en kraft og fysikk, som må oppleves for at en skal kunne forstå det. Når noen skyter, så får du deg en smekk fysisk. Dypbassen tar tak i hele huset, og rister. Og pluselig, så skjer det noe - og du får deg en brutal duns av trykkbølgene fra en liten eksplosjon.

Det er dette mediarommet er bygd for.

Did a recalibration of the bass-system today, to get better integration for the F205 - there is a slight difference, because the F205 is more well-behaved due to its natural roll-off.

Turns out the system was out of tune - calibration was not good, gain on both left units were off on the power amp trim level. Recalibration and adjustment of gains now resulted in a major upgrade in sound quality.

Frequency response and phase cal_r:

Individual frequency response - blue = sum bass system, orange = front T138, green = back S4:

Decay is quite good in the bass range now:

In this room 4 subwoofer units are required to get the best result, we see the front units alone has a huge hole 50-60Hz, the back units fill this gap. Then the shape of the frequency response, together with intensity/pv of the sound field, determines tactile feel - here, it is crucial to use individual delay on the subwoofers to achieve a balanced feel, where both upper-midbass hard punch and low frequency push is present at the same time.

Now the bass is perceived as punchy with air, very tight and solid, and no coloration. This old system still delivers, with full frequency range and very decent capacity. But with this kind of performance, it is no longer necessary to play very loud to hear and experience all the bass, because nothing is missing, all the bass is there, with this addictive feeling of power.