Kvålsvoll Design Audio Forum

EnglishEnglish text EN    NorskNorsk text NO
Please or Register to create posts and topics.

Test av F205

Siden Kvålsvoll Design velvillig tilbød utlån av F205 + T6-A på østlandet måtte jeg slå til på denne muligheten og har derfor testet disse i noen dager nå. Fra før av har jeg ett par V110 compact horn fra Kvålsvoll, så det ble naturlig å benytte disse sammen med F205.

Kort fortalt låter disse skikkelig bra og jeg ble sittende å spille musikk til langt på natt den første dagen; du vet når det blir umulig å gi seg når musikken oppleves så lettflytende og tilstede. Jeg kan vel også si at jeg aldri opplevd lignende presisjon i lydbilde, moro!

Kommer tilbake med mer detaljer.

Blir spennende å lese mer om dine inntrykk av F205.

@tofter sitt system er det siste eksempelet i artikkelen https://www.kvalsvoll.com/blog/2019/03/10/bass-og-lydkvalitet-4-eksempel-fra-den-virkelige-verden/, det med 2xV110.

Han har hatt høyttalere som JBL M2, og siden dette er en høyttaler som mange kjenner til og er ansett som en slags referanse, er det veldig interessant hvordan F205 oppleves i forhold til disse. Han har visst byttet ut M2 i mellomtiden, og prøvd litt forskjellig, blant annet større hornsystemer.

Jeg skal si litt mer om dette, samt litt om hva jeg sammenligner med.

I mellomtiden lurer jeg på om du kan si noe om plassering/avstand til frontvegg? Jeg tenker at siden F205 høypasses på 120Hz (samt innehar akustisk spredningskontroll?) bør disse være en del enklere ift. plassering enn mye annet? Så er det gjerne slik at litt god avstand til frontvegg er gunstig for å oppnå godt dybdeperspektiv.

Ved plassering > 90cm fra vegg er vel kansellasjon fra frontvegg (SBIR) ikke-eksisterende pga. høypass på 120Hz?

Sitat fra tofter den 20/05/2021, 19:53

Jeg skal si litt mer om dette, samt litt om hva jeg sammenligner med.

I mellomtiden lurer jeg på om du kan si noe om plassering/avstand til frontvegg? Jeg tenker at siden F205 høypasses på 120Hz (samt innehar akustisk spredningskontroll?) bør disse være en del enklere ift. plassering enn mye annet? Så er det gjerne slik at litt god avstand til frontvegg er gunstig for å oppnå godt dybdeperspektiv.

Ved plassering > 90cm fra vegg er vel kansellasjon fra frontvegg (SBIR) ikke-eksisterende pga. høypass på 120Hz?

Dette er i grove trekk riktig, og i praksis - jeg har prøvd maaaaange rom og plasseringer - så kan F205 plasseres veldig fritt i forhold til frontveggen.

Teknisk så betyr både 120hz deling og spredningskontrollen at avstand til frontvegg får mindre innvirkning. Det kommer fremdeles lyd ut bakover fra høyttaleren, alt er ikke borte. Men nivået er betydelig redusert, derfor får en ikke samme grad av kansellering, men heller ikke samme grad av hjelp med akustisk forsterkning.

I Rom2 er mine F205 plassert lang ut i rommet, over 1m avstand til frontveggen. Dette er slik fordi det er denne plasseringen som blir forhold til lytteposisjonen, samt at jeg har som regel andre høyttalere plassert mellom F205 og bassystemet. Med tradisjonelle høyttalere så er det nødvendig med slik avstand for å få god 3D og dybde.

Med F205 i mediarommet, er de plassert mye nærmere frontveggen, og det er en stor skjerm midt i mellom. En oppskrift på møkklyd, en plassering som blir slik fordi høyttalerene må stå der når det skal brukes til både lyd pg bilde samtidig. MEN - dette  virker med F205. Jeg får både 3D og dyyYYYyyyyyyyYyyyybde. Dette tilskriver jeg F205 høyttalerens spredning.

Min erfaring er derfor at med F205, så kan høyttalerene plasseres nær frontveggen, dybde ødelegges ikke.

Et annet aspekt er at de er lettere å plassere også langt ut i rommet, fordi de er så små. De dominerer ikke, de blir ikke i veien på samme vis som en større høyttaler.

Takk for svar, dette korrelerer med inntrykket jeg har fått.

Litt om min vurdering av fysisk formfaktor og sammenligningsgrunnlag
Det at høyttalerne er veldig nette og fleksible på plassering er en ytterst god egenskap. Det er vel blitt allment anerkjent at samspillet mellom lydkilde og rommet bør være 1. pri hvis god lyd er målet, og at dette sannsynligvis er viktigere enn det meste annet. Selvfølgelig finnes det andre nette/små høyttalere på markedet, men siden F205 er laget for å kun spille over 120Hz er kapasiteten ivaretatt på en god måte tross ekstremt lite fotavtrykk. Jeg har iallfall ikke opplevd at disse låter stresset i noen anledning, selv ved godt pådrag. Det hører med i konteksten at mine erfaringer er basert på nærfelts lytting.

Det å benytte seg av separat bassystem er utelukkende en fordel da bass kan plasseres der det er mest hensiktsmessig, gjerne helt inntil frontvegg eller i et hjørne. Ved bruk av fullrange høyttaler blir det helst en form for kompromiss, ofte med manglende nivå i mellombassen som resultat (pga. kansellasjoner). Akkurat dette var det (viktigste) som gjorde at jeg aldri ble helt fortrolig med JBL M2. Det er utrolig hvor kritisk mellombassen er for en naturtro og givende lydgjengivelse.

Mitt nåværende system består av V110 i bunn, 15 " i frontladet midbasshorn, 4 " kompresjonsdriver i stort kinohorn (JBL 2360) samt kompresjonsdriver i separat diskanthorn. Altså 4-veis hornoppsett med en vanvittig kapasitet, og som er veldig plasskrevende..

Grunnet liten formfaktor på F205 fikk jeg anledning til å snu møbleringen slik at anlegget spiller på langveggen. Dette åpnet virkelig øynene mine for hvor praktisk kort lytteavstand er da man hovedsakelig hører på direktelyd og på den måten i stor grad fjerner påvirkning fra refleksjoner. Jeg skjønner også hvorfor mange sverger til å plassere anlegget på langveggen. I mitt tilfelle endte jeg med ca 2m lytteavstand fra F205 og disse låt totalt balansert fra denne avstanden, altså uten noen utpreget overgang fra diskant til mellomtone. Det samme kan ikke sies om min hovedrigg som krever stor lytteavstand pga. lang avstand mellom elementene.

Lyden

Konsekvensen av ovenstående innlegg var at F205 ga et bredde/dybde-perspektiv jeg ikke har opplevd i eget hjem tidligere. Jeg er en ingeniør og derav langt i fra en god skribent når det kommer til subjektive inntrykk og tilhørende skildringer, men jeg vil fremheve disse egenskapene:

Perspektivegenskaper i toppklasse. Plutselig ble det mer klart hva bilde Kvålsvoll benytter, hvor det illustreres instrumenter, vokalist etc. plassert rundt om og mellom høyttalere, egentlig forteller. Her sitter man i panorama lydbilde med ekstrem pin-pointing. Lyden frigjør seg fra høyttalere på en helt annen måte enn annet jeg har testet hjemme.

Detaljeringsgrad. Oppløst diskant med sømløs integrering mot mellomtone. Litt lysere enn hva jeg er vant med, men det falt likevel i smak. AMT diskanten briljerer med herlig detaljnivå helt uten antydning til hard eller skarp lyd, noe jeg er ekstremt følsom for. Detaljer og rominfo serveres på en førsteklasses måte som jeg ærlig talt ble ganske overrasket over. Dette ligger nok dels i de kvalitene en god AMT diskant kan by på, sammen med ladning og kontrollert spredning fra hornet Kvålsvoll har designet til diskanten.

Fullskala lydgjengivelse. Nesten litt komisk at denne lyden kan presenteres av to små høyttalere. Sammen med V110 opplever jeg dette som fullskala lyd med alt hva en trenger av trøkk og smell. Merker nok at det er ørlite mindre fylde i mannevokal sammenlignet med hornriggen, men det skulle vel bare mangle? Kinohornet JBL 2360 ruver tross alt like mye i dybden som F205 gjør i høyden..

Som konklusjon vil jeg si at dette er meget gode høyttalere som gjør det enkelt å få til god lyd i hjemmet. I åpningsinnlegget brukte jeg ordene lettflytende og tilstede, slik det blir når musikken, følelser, lyder og instrumenter fremstår naturlig og man glemmer hele stereoanlegget. F205 er definitivt i klassen av gode musikkformidlere.

Sitat fra tofter den 30/05/2021, 14:58

Takk for svar, dette korrelerer med inntrykket jeg har fått.

Litt om min vurdering av fysisk formfaktor og sammenligningsgrunnlag
Det at høyttalerne er veldig nette og fleksible på plassering er en ytterst god egenskap. Det er vel blitt allment anerkjent at samspillet mellom lydkilde og rommet bør være 1. pri hvis god lyd er målet, og at dette sannsynligvis er viktigere enn det meste annet. Selvfølgelig finnes det andre nette/små høyttalere på markedet, men siden F205 er laget for å kun spille over 120Hz er kapasiteten ivaretatt på en god måte tross ekstremt lite fotavtrykk. Jeg har iallfall ikke opplevd at disse låter stresset i noen anledning, selv ved godt pådrag. Det hører med i konteksten at mine erfaringer er basert på nærfelts lytting.

Det å benytte seg av separat bassystem er utelukkende en fordel da bass kan plasseres der det er mest hensiktsmessig, gjerne helt inntil frontvegg eller i et hjørne. Ved bruk av fullrange høyttaler blir det helst en form for kompromiss, ofte med manglende nivå i mellombassen som resultat (pga. kansellasjoner). Akkurat dette var det (viktigste) som gjorde at jeg aldri ble helt fortrolig med JBL M2. Det er utrolig hvor kritisk mellombassen er for en naturtro og givende lydgjengivelse.

Mitt nåværende system består av V110 i bunn, 15 " i frontladet midbasshorn, 4 " kompresjonsdriver i stort kinohorn (JBL 2360) samt kompresjonsdriver i separat diskanthorn. Altså 4-veis hornoppsett med en vanvittig kapasitet, og som er veldig plasskrevende..

Grunnet liten formfaktor på F205 fikk jeg anledning til å snu møbleringen slik at anlegget spiller på langveggen. Dette åpnet virkelig øynene mine for hvor praktisk kort lytteavstand er da man hovedsakelig hører på direktelyd og på den måten i stor grad fjerner påvirkning fra refleksjoner. Jeg skjønner også hvorfor mange sverger til å plassere anlegget på langveggen. I mitt tilfelle endte jeg med ca 2m lytteavstand fra F205 og disse låt totalt balansert fra denne avstanden, altså uten noen utpreget overgang fra diskant til mellomtone. Det samme kan ikke sies om min hovedrigg som krever stor lytteavstand pga. lang avstand mellom elementene.

2m går veldig bra, om dette er nærfelt kommer an på hvordan en ser det - nærfelt med minimonitorer havner gjerne 1.5 m eller nærmere, og for slik bruk passer F205 dårlig.

Separat bassystem er et must for å få til skikkelig lyd, helt utrolig at store full-range høyttalere fremdeles er det som tilbys fra de fleste hifi produsenter.

Kapasitet er interessant her. F205 er spesiell, den har mye større kapasitet enn tilsvarende størrelse høyttalere som er laget for å spille mye dypere bass. MEN - sammenlignet med systemet ditt med store horn, så er det likevel en enorm forskjell. så hvorfor virker F205 likevel? Det henger sammen med at i et vanlig lite rom så trengs ikke kapasitet for en gymsal, det må bare være nok til å kunne spille høyt i dette rommet, med overskudd nok for dynamiske transienter. HF-seksjonen med AMT driver i horn er også viktig i denne sammenhengen - kapasitet ved høyere frekvenser er ofte neglisjert, det har stor betydning.

Sitat fra tofter den 30/05/2021, 15:27

Lyden

Konsekvensen av ovenstående innlegg var at F205 ga et bredde/dybde-perspektiv jeg ikke har opplevd i eget hjem tidligere. Jeg er en ingeniør og derav langt i fra en god skribent når det kommer til subjektive inntrykk og tilhørende skildringer, men jeg vil fremheve disse egenskapene:

Perspektivegenskaper i toppklasse. Plutselig ble det mer klart hva bilde Kvålsvoll benytter, hvor det illustreres instrumenter, vokalist etc. plassert rundt om og mellom høyttalere, egentlig forteller. Her sitter man i panorama lydbilde med ekstrem pin-pointing. Lyden frigjør seg fra høyttalere på en helt annen måte enn annet jeg har testet hjemme.

Detaljeringsgrad. Oppløst diskant med sømløs integrering mot mellomtone. Litt lysere enn hva jeg er vant med, men det falt likevel i smak. AMT diskanten briljerer med herlig detaljnivå helt uten antydning til hard eller skarp lyd, noe jeg er ekstremt følsom for. Detaljer og rominfo serveres på en førsteklasses måte som jeg ærlig talt ble ganske overrasket over. Dette ligger nok dels i de kvalitene en god AMT diskant kan by på, sammen med ladning og kontrollert spredning fra hornet Kvålsvoll har designet til diskanten.

Fullskala lydgjengivelse. Nesten litt komisk at denne lyden kan presenteres av to små høyttalere. Sammen med V110 opplever jeg dette som fullskala lyd med alt hva en trenger av trøkk og smell. Merker nok at det er ørlite mindre fylde i mannevokal sammenlignet med hornriggen, men det skulle vel bare mangle? Kinohornet JBL 2360 ruver tross alt like mye i dybden som F205 gjør i høyden..

Som konklusjon vil jeg si at dette er meget gode høyttalere som gjør det enkelt å få til god lyd i hjemmet. I åpningsinnlegget brukte jeg ordene lettflytende og tilstede, slik det blir når musikken, følelser, lyder og instrumenter fremstår naturlig og man glemmer hele stereoanlegget. F205 er definitivt i klassen av gode musikkformidlere.

Mye av det samme som overrasket meg selv når jeg utviklet F205. Høyfrekvens med en kombinasjon av oppløsning og detaljering samtidig som den aldri er skarp eller presset, og det faktum at det er nok kapasitet når jeg vil spille litt høyt. Nå kan det kanskje virke litt rart at det blir "overraskelser" når en utvikler en høyttaler med simulering og etterpå akustiske målinger, slik at alt er "rett". Nå er det slik, at selv en F205 er ikke perfekt, løsningene er valgt fordi erfaring og teori viser at slik kan det bli bedre, så lager jeg prototyper, og først når alt er klart for lytting, kan jeg verifisere hvor bra løsningene virker i praksis.

Tonalt er F205 litt mot det lyse. Dette kan endres på med eq - selvsagt, men drar en det for langt, så er det noe som blir feil, slik at F205 i de fleste rom vil bli mer mot lys heller enn mørk.